Změna odměn a úrovní na fotobance Dreamstime

30.04.2012 00:00


Fotobanka Dreamstime na konci dubna 2012 ohlásila (a v podstatě ihned realizovala) změnu řazení produktů do úrovní a změnu výše odměn autorů. Počet kreditů resp. stažení (předplatné), které jsou potřeba pro získání produktu, zůstává nezměněn.

Co se týká produktů, většina fotografií, ilustrací a vektorů byla posunuta o 1 úroveň výše. Výjimkou jsou produkty, které i 24 měsíců od nahrání nemají žádný prodej (nově představují úroveň 0) nebo které se již v původní struktuře dostaly na úroveň 5 (původně bylo potřeba více než 50 stažení, nyní je tato nejvyšší úroveň už od 26 prodejů). Např. všechny nově nahrané produkty jsou nyní automaticky řazeny do úrovně 1. 

Neexkluzivním autorům (což je drtivá většina) byly sníženy odměny pro jednotlivé úrovně o 5%. Nově se tak odměna pohybuje v intervalu 20% (úroveň 0) až 45% (úroveň 5). Původní interval byl 25% až 50%. Odměna exkluzivních autorů zůstává nezměněna na 60% prodejní ceny, odměna z prodeje fotografií exkluzivně nahraných na Dreamstime (ale neexkluzivních autorů) klesla o 5,5 procentního bodu (nový interval je 22,0% až 49,5%).

Dreamstime zdůrazňuje, že těmito změnami nedošlo k faktickému snížení odměn autorům ve finančním vyjádření, protože pokles procentní sazby odměny je kompenzován růstem cen produktů z důvodu jejich přesunu do vyšší kategorie. To je sice pravda, nicméně tvrzení má dvě významná ALE. První ALE souvisí s tím, že Dreamstime předpokládá udržení zákazníků a objemu prodeje i přes růst cen produktů. V některých kategoriích je ale zvýšení cen velmi významné. Například pokud si zákazník chtěl před změnou koupit novou fotografii, která ještě nemá žádné stažení, v rozlišení "XS", stálo ho to pouze 1 kredit. V novém systému ale na nákup stejného produktu potřebuje 3 kredity. Celkové zvýšení cen v nižších kategoriích lze odhadnout na cca. 30%. Druhé ALE je ta nevyřčená část - většina výnosu plynoucího ze zvýšení cen jde fotobance.  

Každé významnější zvýšení cen by se v praxi mělo projevit v nižší poptávce, což platí zejména pro silně konkurenční prostředí jako jsou mikrofotobanky. Pravděpodobným výsledkem provedených změn na Dreamstime tak bude snížení celkových odměn autorům (z důvodu menšího objemu prodeje) a zvýšení výnosů fotobanky. V konečném důsledku se tak zřejmě bude - jak je v poslední době obvyklé - jednat o přesun finančních prostředků z kapes autorů do kapes fotobanky, i když se tak změny na první pohled netváří. 

Na druhou stranu je potřeba fotobance Dreamstime přiznat, že změnu říká relativně slušně. Např. fotobanka Fotolia při podobné změně ani neskrývala, že si zvyšuje svůj výnos přímo na úkor autorů. A i základní odměna 25% prodejní ceny (nepočítám úroveň 0 s odměnou 20%, protože se jedná o ležáky, které se 24 měsíců neprodaly a které se hned po první prodeji přesunou do vyšší úrovně) je stále lepší, než základní odměna na mikrofotobankách Fotolia (20%) a iStockphoto (15%).

Pokud vás zajímají přesné změny odměn autorů a fotobanky v jednotlivých kategoriích, najdete je v tabulce, kterou zpracoval jeden z diskutujících na serveru microstockgroup.com

Celkem přehledně jsou změny zobrazeny i na obrázku, který v této souvislosti publikoval Dreamstime:

Úroveň 0 se nyní týká pouze dlouhodobě neprodejných produktů, a proto již přestala být relevantní pro srovnání cen mezi fotobankami. V sekci Ceny, kde je uvedeno podrobné srovnání cen prouduktů na hlavních mikrofotobankách, proto dojde k nahrazení výpočtů založených na produktech úrovně 0 výpočty založenými na cenách produktů úrovně 1.

Pokud považujete informace v tomto článku resp. na tomto webu za užitečné a dosud nejste na některé z fotobank registrovaní, budu rád, když pro registraci využijete některou z linek na tomto webu. Vás se to nijak nedotkne, mfb budou mít o pár centíků méně a má motivace psát nové články se zvýší. Děkuji.

Zpět

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.